johannaros.blogg.se

Jag hoppas via min blogg ge inspiration till hälsosamma beslut i vardagen, liksom kunna ge råd och tips till företag i hälsofrämjande arbete. Välkommen att höra av dig om du för egen eller ditt företags del vill ha inspiration eller stöd av mig i min roll som Personlig tränare och Kostrådgivare eller om ni har behov av en tillfällig HR-resurs för exempelvis översyn av HR-rutiner. Du når mig på [email protected] eller via http://se.linkedin.com/in/johannaros/

Testade medicinsk yoga

Publicerad 2015-05-06 18:56:00 i Kost, Träning,

Jag har varit nyfiken på att testa medicinsk yoga eftersom jag läst en del artiklar om det och gjort några egna försök hemma med instruktioner från tidningsartiklar. Så sagt och gjort - igår kväll testade jag! En riktigt annorlunda upplevelse på många sätt blev det. När jag kom in i rummet, låg många redan på golvet på sina ulliga och gosiga mattor med huvudet på små kuddar. Ljuv (?) musik strömmade ur högtalarna. Det jag inte visste då var att i princip samma musikslinga skulle spelas om och om igen under passet. Jag fick helt enkelt bestämma mig för att koppla bort fokuset på musiken som var extremt enformig och fokusera så gott jag kunde på mig själv som ledaren uppmanade oss att göra. Mantrat Sat-nam skulle upprepas på in- och utandning genom hela passet. Det kändes som att ungefär en fjärdedel av passet ägnades åt avslappning ryggliggande på mattan. Resten av tiden gjorde man korta dynamiska övningar, för olika delar av kroppen. Övningen kunde inledningsvis verka enkel men när man suttit i den och upprepat den i mellan 2-3 minuter så var den otroligt jobbig! Jag kunde långt ifrån genomföra allt på rätt sätt. Både vighet och uthållighet var mina begränsningar. Jag kom in på passet med ont i ryggen på mitt vanliga ställe. När jag gick därifrån var värken helt borta. Inte så att det försvann for ever, men höll sig i alla fall bättre i schack. Även om själva övningarna i sig var en utmaning för mig så var nog den absolut största utmaningen det faktum att ta det så där lugnt som man skulle göra mellan övningarna, dvs bara ligga ner på rygg och andas och fokusera på pannbenet som ledaren sa. En riktigt stor utmaning för mig. Tankarna for iväg, näsan kliade, det ryckte i en fot och så började jag tänka på vad jag skulle göra när jag kom hem. Helt klart värt att testa, men det gäller att vara förberedd på att det inte är ett "vanligt" yogapass man går in på. Långsiktiga effekter mm får ni läsa om på andra bloggar :-)

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yrkesmässig erfarenhet: Snart 20 års erfarenhet av HR-frågor. Under senare år HR-ansvarig/HR-generalist på flertalet både större och mindre företag i olika branscher. Utbildning: Examen från Linjen för Personal- och Arbetslivsfrågor, 1995 Cert Kostrådgivare och Lic Personlig tränare, The Academy Du når mig på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela